first look

Friday 22 April 2011

Lelaki 9Akal dan 1Nafsu vs Perempuan 9Nafsu dan 1Akal


Korg mesti biasa dengar,  Lelaki  9 Akal dan 1 Nafsu, Perempuan 1 Akal dan 9 Nafsu.. Bila tengok je gambar di atas.. Memang dah jelas.. Lelaki dengan 1 nafsu dan perempuan dengan 1 akal bukan gambaran hina.. Tetapi saling lengkap melengkapi.
Lelaki dan perempuan berbeza.




 Nafsu lelaki yang satu itu besar pengaruhnya.. Boleh dikatakan segala aspek persekitaran mereka berkisarkan nafsu yang satu tu, baik dari segi percakapan, penglihatan dan sebahagian besar hidup mereka sukar untuk mengelak dari perkara tutt (paham2 sendiri eaa)... Ditambah pula kecanggihan teknologi kini, search je pak cik goggle ni, yang menjadi kekuatan utk lelaki, sejauh mana iman korg... 9 akal dan 1 nafsu nampak macam hebat kn?? Tapi harus diingat, ia akan jadi hina dan kotor bila 9 akal tu mempengaruhil 1 nafsu.


Bagaimana pula dengan perempuan yang dikurniakan 9 nafsu dan 1 akal??  Ya, 9 nafsu, tetapi nafsu kami ni bercabang dan pelbagai. Nafsu perempuan sukakan yang cantik, indah, dan bukan tertumpu ke arah nafsu KUNING je ok.. Dengan nafsu ini juga perempuan suka kelihatan cantik, dilihat cantik dan berusaha bermacam cara untuk kelihatan cantik. But, so dispointed  bila ada dikalangan perempuan yang suka dan bangga menayangkan kecantikan mereka.. Tanpa rasa bersalah berpakaian ketat dan menjolok mata. Di mata wanita, cantik pada pakaian, solekan, aksesori di tubuh. Tapi di mata lelaki, bukan itu fokus mereka. Percayalah, lelaki suka melihat aset perempuan yang disebalik lapisan luar bukan hiasan di kulit tubuh saje..

If, kite try test pandangan dan persepsi lelaki dan wanita dengan meletakkan patung di hadapan mereka.
Agaknya apa perkara pertama di fikiran lelaki dan perempuan?? Ofcoz lelaki akan melihat bentuk tubuh patung tersebut, berbanding perempuan yang akan melihat apakah pakaian yang dipakai, perhiasan yang dipakai. Jangan salahkan lelaki jika mereka merenung dan memerhatikan, sebab silap perempuan juga yang memakai pakaian yang terdedah (free show utk lelaki).. But its NOT means lelaki tidak bersalah, tetap salah jika tidak menahan pandangan..

Perempuan bukan je menutup urat, tetapi menutup aurat. Manakala lelaki pula menjaga pandangan mata dan hati mereka.9 akal yang Allah kurniakan kepada lelaki juga bertanggungjawab untuk melindungi dan menjaga perempuan. Thats not means perempuan kena ikut cakap laki untuk menutup aurat.. Thats NOT TRUE ok.. Kita nk tutup aurat dari hati kita sendiri.. Angap itu one of your responsible yg korg kena tanggung..  

 Satu artikal yang aku baca, diakhirat nanti, "Andaikata lelaki dapat masuk syurga, dipintu syurga nanti Allah akan tahan lelaki tersebut dari terus masuk ke dalam syurga walaupun dia layak masuk syurga.
Kenapa? kerana Allah memerintahkan mana-mana lelaki yang telah berkahwin haruslah mendahulukan isteri untuk masuk ke syurga. Selagi isteri dia belum sampai, lelaki takkan dibenarkan langsung memijak kaki ke syurga."
Beratkan yang lelaki kena tanggung.. So, cukup la sampai sini je.. Pikir2 kan la.. Kalau yg pkai tudung tu pun tp pakai ketat2 xguna jugak.. macam korg menjatuhkan diri korg gak sbb org akan kutuk.. So, pk la mana baik utk korg.. Aku pun bukan la perfect.. Tapi aku xkan biakan org mengata aku tentang pakaian aku..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...